#148 | Mașinăria libertății, David Friedman | Capitolele 59-62 | Economia virtuții și a viciului

0
1678

Diseară la ora 8 are loc premiera episodului 148 al podcastului În Dodii în care discutăm despre capitolele 59 (Greșeala naturalistă a lui Ayn Rand), 60 (Economia virtuții și a viciului), 61 (Filosofia mea morală) și 62 (Tractoare capitaliste) din cartea lui David Friedman: “Mașinăria libertății”.

Pe parcursul episodului încercăm să răspundem la următoarele întrebări:

– Ce este “greșeala naturalistă” și cum a comis-o Ayn Rand?
– Este de fapt prescripția lui Ayn Rand despre o viață împlinită una eminamente subiectivă?
– Care este diferența dintre normativ și descriptiv?
– Pot fi pensiile speciale justificate printr-un argument evoluționist?
– Distrug sinucigașii premiza argumentului lui Rand?
– Care sunt principalele obiecții ce pot fi aduse filosofiei lui Ayn Rand și felului în care a practicat-o ea?
– Se poate deduce din filosofia lui Ayn Rand că orice sistem non-voluntar duce la dispariția oamenilor?
– Care a fost motivația principală a lui Ayn Rand pentru a produce o reformă etică?
– Face Friedman apologia moralității dictată prin forță?
– În ce fel de lume e rentabil să fii cinstit?
– De ce pare mai rentabil pentru unii totuși să nu fie cinstiți?
– Cum a fost convins Friedman de Isaiah Berlin că unele dintre valori au același fundament pe care îl are și realitatea ce o considerăm obiectivă?
– Ce am ajuns noi sa definim ca realitate obiectivă și ce implicații are?
– Care e diferența dintre cunoaștere directă și cunoaștere indirectă și ce implicații are vizavi de realitatea obiectivă?
– Sunt legile gândirii ale lui Aristotel extrase din realitate sau sunt ele inerente minții umane?
– De ce contează câteodată să investighezi și ceea ce pare evident?
– Ce a adus nou demonstrația lui Berlin preluată de Friedman?
– Ce înseamnă nihilismul moral și ce are el în comun cu post-modernismul?
– Ce motive are Friedman pentru care nu e convins de nihilism?
– Care este subterfugiul de care s-au folosit și Rand și alții pentru a genera un scop și a ocoli argumentul lui Hume?
– Dacă principiile sunt arbitrare nu suntem și noi principial nihiliști?
– Dacă regulile unor comunități private sunt mai restrictive decât legile statului nu e ăsta un argument că privatul ar fi chiar mai tiranic și deci mai puțin preferabil?
– De ce este unanimitatea fundamentală pentru libertate?
– E de preferat un camion sau o mașină produsă într-un sistem capitalist sau într-unul comunist?
– De ce a dispărut industria din România post 1989?
– Care e greșeala din raționamentul etatist?
– Cum se face că deși pare ideologică preferința pentru tractoare capitaliste nu este ideologică?
– De ce a ajuns lumea să umble cu papuci din China în loc de o producție locală?

Episodul poate fi urmărit la:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.